Met behulp van cookies kunnen we analyses maken en jouw ervaring op onze website verbeteren, lees meer. Ik snap het
Per leerjaar bieden we verschillende workshops aan voor het primair onderwijs (PO) en speciaal basisonderwijs (SBO). Hieronder staan de workshops ingedeeld op schooljaar, deze zijn indicatie. Leerprogramma’s en workshops zijn in overleg aanpasbaar voor de desgewenste leerjaar.
De leerlingen gaan op onze piepschuimsnijders aan de slag, om met behulp van malen hun eigen wiebeldier uit te snijden. Daarna gaan ze kijken naar het zwaartepunt en contragewicht, om het dier in balans te krijgen.
SLO-Kerndoelen: 42, 44 en 45
In deze workshop leren de kinderen de basisprincipes van programmeren, door een robot door een doolhof te helpen. Ze leren dat een robot precies doet wat je hem opdraagt, ook als je zelf fouten maakt.
SLO-kerndoelen: 44, 45
De natuurkundige wet van bernoulli wordt uitgelegd met het maken van een olifantje, wat door rustig door een rietje te blazen een balletje op zijn slurf kan laten balanceren.
SLO-kerndoelen: 42, 44
Met behulp van mallen maken kinderen een bakfiets van piepschuim met onze piepschuimsnijders. Daarna verstevigen ze hem, en zorgen ze er voor dat hij soepel kan rijden.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
Hoe krijg je water van de ene naar de andere plek? De leerlingen gaan vanuit een collectie statieven, goten en buizen een waterbaan bouwen. Water stroomt alleen naar beneden, en spettert alle kante op als het te hard gaat. Planmatig te werk gaan is dus belangrijk! Deze workshop is ook voor groep 6 in te richten met hogere moeilijkheidsgraad.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
De leerlingen zagen en timmeren hun eigen raceauto van hout. Vervolgens testen ze op de racebaan wie het snelste gaat en kunnen ze uitproberen hoe ze hun auto nog sneller kunnen maken.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
De leerlingen krijgen de opdracht om hun eigen uitvinding te ontwerpen. Als ze de ontwerpfase zijn doorlopen, kunnen ze uit scrap (oude electronica) hun uitvinding namaken. Tot slot presenteert ieder groepje zijn uitvinding aan de rest.
SLO-kerndoenen: 44, 45 en 55
Om net als in de film ‘het grote mensenmysterie’ een dueralarm te maken, leren de leerleingen eerst hoe een stroomkring werkt. Vervolgens gaan ze met mallen aan de slag om alle onderdelen op maat te buigen. Na het solderen van een buzzer heeft elke leerling een werkend alarm wat ze op hun eigen deur kunnen monteren.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
Bij de green-screen workshop gaat de klas in groepjes hun eigen filmpjes maken. Het begint met het bedenken van een kort script, waarna ze passende achtergronden en verkleedkleren uit gaan zoeken. Na even oefenen wordt hun film op onze green screen opgenomen en kan deze later in de klas nog een keer bekeken worden.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 54
Met behulp van mallen en onze piepschuimsnijders maken leerlingen een rijdende vogel van piepschuim. Door ervoor te zorgen dat de wielen de beweging overzetten naar de vleugels, gaan die klapperen tijdens het rijden.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
Bij de green-screen workshop gaat de klas in groepjes hun eigen filmpjes maken. Het begint met het bedenken van een kort script, waarna ze passende achtergronden en verkleedkleren uit gaan zoeken. Na even oefenen wordt hun film op onze green screen opgenomen en kan deze later in de klas nog een keer bekeken worden.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 54
Hoe krijg je water van de ene naar de andere plek? De leerlingen gaan vanuit een collectie statieven, goten en buizen een waterbaan bouwen. Water stroomt alleen naar beneden, en spettert alle kante op als het te hard gaat. Planmatig te werk gaan is dus belangrijk! Deze workshop heeft een hogere moeilijkheidsgraad dan de groep 4-variant.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
Met een set aan apparaten en heel veel andere materialen maken de leerlingen een zo lang mogelijke kettingreactie, waar alles precies op elkaar afgesteld moet worden. Goed overleggen en samenwerken dus!
SLO-kerndoelen: 44 en 45
De leerlingenmaken een boot met behulp van mallen en onze piepschuimsnijders. Vervolgens geven ze dee een opwindbare aandrijving, en een laadkraantje.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
Deleerlingen maken een dolfijn met behulp van mallen en onze piepschuimsnijders. Deze wordt voorzien van een ballon op de kop, waardoor hij zichzelf door water kan voortbewegen.
SLO-leerdoelen 42,44 en 45
Bij de green-screen workshop gaat de klas in groepjes hun eigen filmpjes maken. Het begint met het bedenken van een kort script, waarna ze passende achtergronden en verkleedkleren uit gaan zoeken. Na even oefenen wordt hun film op onze green screen opgenomen en kan deze later in de klas nog een keer bekeken worden.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 54
Vanuit piepschuim wordt met behulp van mallen een tijger uitgesneden. Deze wordt afgemaakt met bewegende poten en wielen. de wielen worden zelf gemaakt van papier, waarbij de stevigheid van belang is. Als laatste wordt de tijger in balans gebracht met contra-gewichten.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
De leerlingen leren over een stroomkring en maken daarna hun eigen bibberspiraal, met behulp van mallen en onze soldeerstations. De spiraal zelf mogen ze helemaal zelf de vorm van bepalen, en kunnen ze zo moeilijk maken als ze willen.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 45
Bij de green-screen workshop gaat de klas in groepjes hun eigen filmpjes maken. Het begint met het bedenken van een kort script, waarna ze passende achtergronden en verkleedkleren uit gaan zoeken. Na even oefenen wordt hun film op onze green screen opgenomen en kan deze later in de klas nog een keer bekeken worden.
SLO-kerndoelen: 42, 44 en 55
Met 3D-pennen maken de leerlingen een windmolentje. De constructie leert ze over stevige vormen, en met behulp van een as kunnen ze de molen soepel draaiend krijgen.
SLO-leerdoelen: 42 en 44